פרסומים

פתרון טכנולוגי לייצור, אחסון, פריקה ויצוא של קונדנסט המופק משדות הגז הימיים של ישראל

עסקי הנפט והגז יכולים להיות מסובכים. לעתים קרובות היא מושפעת מאינטרסים אישיים, ערכים מנוגדים ואידיאולוגיות. דו"ח זה מציג פתרון טכנולוגי, משפטי וכלכלי להתקנת מצוף CALM ימי להורדה וייצוא קונדנסט[1] משדות גז ימיים בישראל, וכן מטרתו לנווט דרך האתגרים הנ"ל הנפוצים בתעשיית האנרגיה ביחס ל עיבוי. על פי מדיניות ממשלתית חדשה, בעתיד יעודד פיתוח נוסף של שדות נפט וגז בים[2] ויהיה צורך לספק פתרונות מספקים לסילוק קונדנסט נוסף ותוצרי לוואי נוזליים אחרים שיופקו מכאלה. שדות….

לקחים שנלמדו ממגיפות לטיפול בשינויי האקלים Nitin Agarwala, Semion Polinov

Nitin Agarwala, Semion Polinov     תקציר מצבי חירום של בריאות הציבור כמו מגיפות ומגיפות משפיעים על חיי אדם כבר שנים רבות. רבים ממקרי החירום הבריאותיים הללו אילצו את בני האדם להביא לשיפורים קיצוניים בתקני הבריאות והבטיחות הקיימים אז ולשפר את תנאי החיים שלו ובסופו של דבר לצאת חזק יותר כדי להמשיך בעסקים כרגיל. עם זאת, מצב חירום-בריאות הציבור-בהמתנה, שינוי אקלים, עשוי לשנות לחלוטין את הדמוגרפיה ואת עתידם של בני האדם אם לא יבוצעו שינויים במודל העסקי כרגיל הקיים. למרות שלבני אדם יש את החוסן להילחם בכל מצב חירום בבריאות הציבור, שינויי אקלים הם מצב חירום בריאותי אחד שיש לו השפעה איטית ויש לו את היכולת ליצור אתגר מורכב…

מודל ומתודולוגיה לאסטרטגיה ימית גדולה

150 שנה לתעלת סואץ – האינטרסים והמעורבות הסינית סביב התעלה

אהוד גונן 25 אוגוסט 2022 היחסים בין סין ומצרים מאז 2011 ניזונים מההתפתחויות הפוליטיות והכלכליות בשתי המדינות. מצרים שלאחר עליית הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי לשלטון בשנת 2013 מחפשת מנועי צמיחה ותעסוקה לאומיים כדי להתמודד עם אתגרים עצומים בתחום הכלכלה והחברה. תעלת סואץ והפעילות הענפה סביב התעלה הכוללת מלבד מעבר אוניות גם שירותים לוגיסטיים, תעשייה וייצור וכן השקעות גדולות בתשתיות – אלו סומנו על ידי א־סיסי כמנועים שכאלו. מנגד, יוזמת החגורה והדרך של סין עוסקת בפיתוח תחומים אלו בדיוק של לוגיסטיקה ותשתיות ולפיכך הסינרגיה בין מדיניות מצרים וסין בכלל ובפעילות הקשורה לתעלת סואץ בפרט היא גדולה ובעלת פוטנציאל פיתוח לשני הצדדים….

סקירת הכלכלה הכחולה בישראל – מצב קיים והזדמנויות

אהוד גונן 07 יולי 2022 מעבר לבילוי של קיץ בחוף הים, הציבור הרחב אינו ער לפוטנציאל הכלכלי והחברתי העצום הגלום במרחבי הים. גילויי הגז במים הכלכליים של ישראל הפנו בפעם הראשונה את תשומת הלב הציבורית והפוליטית בישראל אל מרחבי הים ואל הפוטנציאל שבו וגרמו למקבלי ההחלטות להביט באופן שונה אל הים, לא רק כגבול אותו יש לאבטח כי אם כאל מרחב עצום הגדול משטחה היבשתי של ישראל המגלם בתוכו הבטחה לעתיד. ניתן להגיד כי הציבור בישראל ומקבלי ההחלטות לקו עם השנים 'בעיוורון למרחב הימי', עיוורון ממנו אנו מתפכחים בעשור האחרון….

חופש השיט הישראלי – החופש לסחור

בחודשים האחרונים אירעו מספר תקיפות של כלי שיט הקשורים לישראל באזור הים הערבי. על פי פרסומים בתקשורת הדבר בא כתגובה איראנית להתקפות על מכליות איראניות שבוצעו בים האדום ובים התיכון, לכאורה על ידי ישראל. האם תקיפת כלי שיט הקשור לישראל היא פגיעה 'בחופש השיט הישראלי' והאם תקיפות אלו הן סכנה אסטרטגית למשק המדינה?…

מסדרונות לוגיסטיים ונתיבי סחר בין האוקיינוס ההודי והים התיכון

בפרק זה סקירה של נתיבי הסחר המרכזיים (הן הנתיבים הקיימים והן המתוכננים) המחברים בין האוקיינוס ההודי לים התיכון. בפרק מתוארים הנתיבים היבשתיים העיקרים, נמלי הים הקשורים אליהם והאתגרים הפוליטיים והכלכליים הנלווים אליהם. המסקנה העיקרית היא כי במצב הפוליטי הקיים באזור הלבנט יש היתכנות גדולה יותר לפרויקטים המתבצעים בתוך גבולות מדינה אחת, וכי היתכנות של פרויקטים גדולים חוצי גבולות היא נמוכה יחסית. עם זאת, עליית איראן ככוח אזורי ורקימת ברית סונית־ישראלית כנגדה מגדילים את הסיכוי לפריצת נתיבים מאזור המפרץ הפרסי דרך ירדן לנמל חיפה….

זיהום מי הים – איך נמנע את האסון הבא

החל מיום רביעי 17 בפברואר 2021 נשטפו חופי ישראל בכמויות גדולות של זפת וזאת במהלך סערת חורף שפקדה את ישראל במשך שלושה ימים (16-18 פברואר 2021) . הזפת נשטפה מהים לאורך כל חופי ישראל מאשקלון בדרום ועד ראש הנקרה בצפון. ההערכות המשרד להגנת הסביבה הן כי מדובר על שפך נפט בהיקף של עשרות עד מאות טונות נפט. 'אירוע זפת' זה, שהוא כפי הנראה זיהום הים החמור ביותר בישראל גרם לנזק סביבתי חמור שהיקפו המלא עוד לא ידוע ושייקח שנים רבות לתקנו ….

היבטים גאו-אסטרטגים בתפעול הנמל 'הסיני' בחיפה

סקירת ההתפתחויות בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית מרמזת כי המערכת הפוליטית העולמית מתקדמת לעברו של עולם דו-קוטבי שהדינמיקה של הכוחות הפוליטיים שבו תהיה דומה לזו של תקופת המלחמה הקרה. קווי ההפרדה המסתמנים בין הגושים מציבים את ארה"ב ובעלות בריתה בצד אחד, ומנגד את סין, רוסיה ואיראן….

היבטים אסטרטגיים עבור ישראל ובעלות בריתה מיוזמת 'החגורה והדרך' של ממשלת סין במזרח הים התיכון וים סוף

צוות משותף של מומחים מישראל ומארצות הברית התכנס באוניברסיטת חיפה בתאריכים 22–23 לאוגוסט 2018 במטרה לדון בנושא הביטחון הימי במזרח הים התיכון. עבודתו של הצוות שהתכנס היא חלק מפעילות המַ אֲ גָ ד (Consortium), שהוקם בשנת 2016 בין המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה לבין מכון האדסון (Hudson Institute) מארה"ב. זה היה בהמשך להתכנסויות של צוות משותף של מומחים בתחום הביטחון והאנרגייה שנערכו בשנת 2016 ,ואשר הובילו לדוח משותף שפורסם בספטמבר 2016 בנושא ביטחון ואנרגייה במזרח הים התיכון….

התפתחויות בשנה החולפת בתחום הקמת איים מלאכותיים ופלטפורמות צפות

מטרת פרק זה היא לתאר בקצרה את ההתפתחויות האחרונות בתחום האיים המלאכותיים בישראל והחידושים בנושא פלטפורמות צפות מהעולם…

מדיניות ארצות הברית במזרח הים התיכון

במועד פרסומה של ההערכה האסטרטגית הימית הקודמת (סוף 2016) היה כבר ברור כי ממשל אמריקני חדש אמור להתחיל את עבודתו בתחילת 2017 ,וכי הדבר עשוי לשנות את מדיניות החוץ של ארצות הברית, ובכלל זה גם את מדיניותה במזרח הים התיכון. הדוח המשותף לאוניברסיטת חיפה ומכון הדסון שהתפרסם בסתיו 2016 אף המליץ לממשל החדש על כמה נושאים הראויים לבחינה בכל הקשור למדיניות ארה"ב באזור מזרח הים התיכון.2…

היבטים לאומיים בהפעלת נמל פרטי בשטח מספנות ישראל

נמל מספנות ישראל החל לפעול בשנת 2007 כאשר מוטלות עליו מספר מגבלות במסגרת מסמך עקרונות מפברואר 2005 בחתימה משותפת של משרדי האוצר והתחבורה )מסמך העקרונות מובא בנספח מס' 1 ,)המגבלות קובעות כי: "…הכמות הכוללת של מטענים שישונעו בשטח החברה [חברת מספנות ישראל]… לא יעלה על האחוז הנקוב… מכלל המטענים המשונעים בנמלי חיפה אשדוד ואילת… לפי משקל המטען"….

איום הסייבר על חזית הנמלים

המרחב הקיברנטי מוסיף מורכבות לאסטרטגיות הקיימות והשפעתו גוברת, עם השנים, בשיקולים הגיאו אסטרטגים, מדינתיים ובינלאומיים. בעשור האחרון התעשייה הימית (ענפי הספנות, נמלים וטרמינלים, גז ואנרגיה, וציים צבאיים) תלוי ה מאוד במערכות מחשוב ובקרה המתבססות על טכנולוגיות מידע, תפעול ובקרה משני סוגים עיקריים: טכנולוגיית מידע (IT Technology Information – )מערכות ניהול מידע, וטכנולוגיית תפעול.

(OT – Technology Operation ) מערכות לניהול תפעול תשתיות וביצועים. אלה משתלבות זו בזו ודורשות מעורבות כזו או אחרת של הגורם האנושי. המרחב הקיברנטי הימי מאוים ע"י תרחישים שונים
העלולים לפגוע בנמלים, באסדות קידוח והפקה בים, בכלי שייט, בתשתיות ימיות ועוד.

חשיבותם של המשגה ומינוח נכונים בתפיסת ההפעלה של זרוע הים

המשגה לא נכונה, המלווה באבחנה שגויה בכל הקשור לאופי הלוחמה הימית בת זמננו, היא עובדה שלא ניתן להתעלם מקיומה בזרוע הים. הנושא בעייתי במיוחד נוכח הדיונים שהזרוע מקיימת מול המטה הכללי בכל הקשור לתיקוף תפקידיה, או לתפקידים חדשים אותם היא מעוניינת למלא. כדי להתמודד עם הבעיה נדרש להבין ולהפנים כי אופי הלוחמה הימית בתקופתנו השתנתה לבלי הכר, וכי גם תפקידי ציי המלחמה השתנו ביחס לתפקידם המסורתי. המאמר יפתח בהבהרת נושא ההמשגה, יסקור את השינויים באופי הלוחמה הימית בת זמננו ואת הביטוי ששינויים אלה מוצאים בתפקידי הציים ובאסטרטגיות הימיות שלהן, וכן יציג דוגמאות לבעיות ההמשגה בזרוע הים וימליץ כיצד להתמודד אתן.

המאמר פורסם בכתב העת "בין הקטבים", גיליון 38 – עוצמה ימית, מרכז דדו. דצמבר 2022

לטקסט המלא

150 שנה לתעלת סואץ – האינטרסים והמעורבות הסינית סביב התעלה

25 אוגוסט 2022

היחסים בין סין ומצרים מאז 2011 ניזונים מההתפתחויות הפוליטיות והכלכליות בשתי המדינות. מצרים שלאחר עליית הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי לשלטון בשנת 2013 מחפשת מנועי צמיחה ותעסוקה לאומיים כדי להתמודד עם אתגרים עצומים בתחום הכלכלה והחברה. תעלת סואץ והפעילות הענפה סביב התעלה הכוללת מלבד מעבר אוניות גם שירותים לוגיסטיים, תעשייה וייצור וכן השקעות גדולות בתשתיות – אלו סומנו על ידי א־סיסי כמנועים שכאלו. מנגד, יוזמת החגורה והדרך של סין עוסקת בפיתוח תחומים אלו בדיוק של לוגיסטיקה ותשתיות ולפיכך הסינרגיה בין מדיניות מצרים וסין בכלל ובפעילות הקשורה לתעלת סואץ בפרט היא גדולה ובעלת פוטנציאל פיתוח לשני הצדדים.

סיכום דיון מומחים בנושא המערכה הימית בין רוסיה לאוקראינה

חברי המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית

16 יוני 2022

ב־14 ביוני 2022 קיים מרכז חיפה למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית דיון מומחים (דרך זום) בנושא לקחים מן המערכה הימית בין רוסיה לאוקראינה. המפגש נפתח במספר סקירות מטעם מומחי המרכז ולאחר מכן התקיים דיון פתוח. להלן סיכום של עיקרי הדברים.

חשיבותם של המשגה ומינוח נכונים בתפיסת ההפעלה של זרוע הים

שאול חורב

דצמבר 2022.

המשגה לא נכונה, המלווה באבחנה שגויה בכל הקשור לאופי הלוחמה הימית בת זמננו, היא עובדה שלא ניתן להתעלם מקיומה בזרוע הים. הנושא בעייתי במיוחד נוכח הדיונים שהזרוע מקיימת מול המטה הכללי בכל הקשור לתיקוף תפקידיה, או לתפקידים חדשים אותם היא מעוניינת למלא. כדי להתמודד עם הבעיה נדרש להבין ולהפנים כי אופי הלוחמה הימית בתקופתנו השתנתה לבלי הכר, וכי גם תפקידי ציי המלחמה השתנו ביחס לתפקידם המסורתי. המאמר יפתח בהבהרת נושא ההמשגה, יסקור את השינויים באופי הלוחמה הימית בת זמננו ואת הביטוי ששינויים אלה מוצאים בתפקידי הציים ובאסטרטגיות הימיות שלהן, וכן יציג דוגמאות לבעיות ההמשגה בזרוע הים וימליץ כיצד להתמודד אתן.

המאמר פורסם בכתב העת "בין הקטבים", גיליון 38 – עוצמה ימית, מרכז דדו. דצמבר 2022

לטקסט המלא

שרשרת האספקה הימית של ישראל בחירום – קושרת חזית ועורף

חיל הים המצרי לקראת ובמהלך מלחמת ששת הימים: כגודל הציפיה כך גודל האכזבה

האם היחס לקהילת הלהט"ב מסמן את תחילת פרימת הברית הירוקה־אדומה בארצות הברית?

מאז חודש יוני 2023 , נראה כאילו קיימת מגמה של התנגשות חזיתית בין עולם האסלאם למערב
בכל הקשור לקבלת קהילת הלהט"ב, באופן שיכול להביא אף לפרימת הברית הירוקה־אדומה, שהיא
ברית המיעוטים שהוקמה באמריקה בשנים האחרונות, לצרכים טקטיים לאתגור מה שהם מכנים
"שלטון הגבר הלבן הפריווילגי". אך לפני שנדון במה שקרה בחודשים האחרונים וכיצד זה עשוי
לפגוע בברית, נתחיל בהגדרתה.

בדואים בנגב

בשנתיים האחרונות, ובמיוחד לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021 החברה הבדואית בנגב זוכה לסיקור תקשורתי נרחב, אשר לא נראה
כמותו בעבר. סיקור זה נעשה על פי רוב שלא ברצונה של החברה הבדואית,והוא נסב סביב אירועי אלימות, ירי ופריעת חוק. 1 במסגרות אלה מוצגים ה"בדואים" באופן פשטני למדי, כחברה חסרת כל משמעת, כללים וסדר, אשר אקראיות חסרת היגיון מכתיבה את חייה. כמעין תמונת ראי לתיאור זה, ניתן למצוא תיאור פשטני לא פחות גם בפרסומים אקדמיים, בעיקר אלה פרי הזרם האקדמי המכונה "הזרם הביקורתי". 2 שם מוצגים ה"בדואים" כחברה הומוגנית ושלווה, אשר כל שאיפתה היא לחיות בשלווה ובשוויון, וכי אלמלא התערבה המדינה הציונית וגזלה את קרקעותיה לטובת היהודים, היה מצבם של הבדואים בנגב טוב. לפי גישה זו, מאחר וישראל היא החסם והגורם הבלעדי לבעיות, הרי שעליה להיעתר לדרישת ה"בדואים" ולתת ל"בדואים" לנהל את חייהם כרצונם, בין היתר תוך היעתרות לדרישות
הקרקעיות והכלכליות שלהם.

כיצד הפך דונאלד טראמפ את המפלגה הרפובליקנית למפלגת העם הפופוליסטית

הנחת היסוד המקובלת, ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב, הייתה שעקב תדמיתו של הנשיא דונאלד
טראמפ, והתפיסה כי הוא מחזיק דעות שליליות כנגד מהגרים והגירה מחד גיסא, וזוכה לתמיכה בקרב
חוגי עליונות לבנה מאידך גיסא, יביאו להצבעה כנגדו בקרב מצביעים מבוססי מוצא גזעי או אתני. הנחת
היסוד של המחקר הייתה לבדוק האם אכן הייתה השפעה שכזו, או שמא האופן שבו יש להסתכל על
ההצבעה הוא דווקא כבחירה על רקע מעמדי ולא על רקע גזעי. לשם בדיקת הסוגיה, נעשתה השוואה
בין דפוסי ההצבעה בשנת 2016 , למדגמי היציאה בבחירות 2020 על רקע גזעי. הממצאים הראו כי בכל
הגזעים נרשמה עלייה, לעיתים אף של מאות אחוזים, בהצבעה לנשיא טראמפ. במקביל, נערכה בדיקה
בהקשר של פילוח מעמדי. לשם עריכת הבדיקה, נדגמו שלושה אשכולות של מחוזות: העניים באמריקה,
הממוצעים באמריקה והעשירים באמריקה. מכל מדינה נבחר מחוז אחד ובסך הכל נדגמו 147 מחוזות
ברחבי ארה"ב. המחקר מוכיח שככל שעולים בסולם החברתי התמיכה בנשיא טראמפ יורדת, או בהקשר
של מאמר זה: ככל שיורדים במורד הסולם המעמדי, במיוחד בקרב הפריפריה "הנשכחת", עולים אחוזי
התמיכה בנשיא באופן משמעותי.

פרשנות קוראן וחדית' כתעמולה אנטי־סעודית במסגרת מפעלו ההגותי של השיח' כמאל אל־חידרי

תפקידה של ישראל במלחמת ארמניה–אזרבייג'אן השנייה

מאז השבת עצמאותה של אזרבייג'אן בשנת 1991 התקיימו קשרים ענפים ושיתופי פעולה בין
הרפובליקה של אזרבייג'אן למדינת ישראל. שותפות אסטרטגית בין המדינות קרמה עור וגידים
מאמצע שנות ה־ 90 . שותפות זו תרמה להצלחתה של אזרבייג'אן במלחמת ארמניה–אזרבייג'אן
השנייה ב־ 2020 .

משמעויות הנסיגה מאפגניסטן והשפעתה על מושג הקואליציה

נסיגה מאזור שבו התרחשה התערבות של קואליציה צבאית, כמו שני עשורי המלחמה באפגניסטן,
אינה מצטלמת היטב, בלשון המעטה. התמונות של אנשים נאחזים בגלגלי מטוסים ונזרקים מגובה
רב כי תש כוחם, ילדים שנמסרים או נקרעים מחיק משפחתם בשדה התעופה באג'ראם, תשתיות
ענק כמו מחנות, בהם בתי חולים, שהושקע בהן הון עתק נותרו דוממים, חולשת השותף המקומי
ואווירת ההסתלקות מותירים צלקת של כישלון, ויתור לארגון טרור, והרבה שאלות גדולות וקטנות על
שהתרחש במדינה השסועה הזו, על מחירו והישגיו של שיתוף הפעולה הבין־לאומי הזה שטשטש
את הגבול בין הבעיה שהיא מדינה חלשה ומוקד טרור ובין ההתערבות הבין־לאומית שנבחרה
כמכשיר לפתרונה.

מה באמת קורה בין טייוואן וסין

ב־ 7 בדצמבר 1949 , אחרי שנוצחו במלחמת האזרחים בסין מול הצבא הקומוניסטי ) 1927 – 1949
לסרוגין( בראשות מאו דזה־דונג ) Mao Zedong (, נסוגו אחרוני בכירי השלטון לשעבר, חברי מפלגת
הגואומינדאנג ) Kuomintang ( בראשות הנשיא צ'יאנג קאי־שק ) Chiang Kai-shek (, מסין לאי
טייוואן )שהיה ידוע במערב בשם "פורמוזה"( ועימם יותר משני מיליון חיילים ואזרחים, אוצרות אומנות
סינית עתיקים ומאות קילוגרמים של זהב "והעבירו" את הרפובליקה הסינית )שהוקמה ב־ 1 בינואר
1912 לאחר נפילת שושלת Republic of China – ROC )Qing לאי טייוואן. ROC הוכרה כמייצגת
את האומה הסינית בעולם והיתה ממייסדות האו"ם וחברה בכירה במשך 26 שנה, מאז 1945 ,
כולל מושב קבוע במועצת הביטחון עד 25 באוקטובר 1971 , אז הוחלפה על ידי סין הקומוניסטית
People's Republic of China – PRC( (. שתי המדינות אינן מכירות זו בזו באופן רשמי למרות קשרי
כלכלה ותרבות. סין הקומוניסטית שואפת מזה שנים רבות לאיחוד שתי המדינות ואף מאיימת
לכבוש את טייוואן בכוח אם היא תכריז על עצמאות, תפתח נשק גרעיני או ישרור בה אי־שקט פנימי.
ארצות הברית שהיתה מזה שנים גורם מרסן במתיחות בין המדינות, ואף נקטה במשך עשרות שנים
במדיניות עמומה של תמיכה בטייוואן, כולל אספקה רצופה של מערכות נשק מתקדמות, שינתה
לכאורה לאחרונה את מדיניותה עם הצהרתו הפומבית של הנשיא ביידן )כנראה בעקבות מלחמת
רוסיה–אוקראינה( שארצות הברית תתערב צבאית לתמיכה בטייוואן אם סין תנסה לכפות איחוד
בהפעלת כוח צבאי. דובר הבית הלבן חזר בו מן ההכרזה.

האומנם חייבת ישראל לבחור צד במלחמת רוסיה–אוקראינה

באוקטובר 2022 השתתף נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בוועידת הארץ וקרא לישראל לבחור
צד ולהתייצב לצד אוקראינה, לספק לה נשק ולהטיל סנקציות על רוסיה. 1 ההכרזה של זלנסקי
הגבירה את הוויכוח הפנימי בישראל בנוגע לעמדה שישראל חייבת לכאורה לנקוט ביחס למלחמה
באוקראינה. לאחרונה נכתבו כמה מאמרים בכלי תקשורת ישראליים וזרים התובעים מישראל הגשת
סיוע צבאי לאוקראינה. מנכ"ל משרד החוץ לשעבר אלון ליאל שולל מישראל את התואר דמוקרטיה
בגלל הכיבוש ומתאר את ישראל כמי שחוברת למערב באופן סלקטיבי בהתאם לאינטרסים שלה. 2
קסניה סבטלובה מבטלת את השיקולים הישראליים בנוגע למדיניות לגבי אוקראינה וכן ביטלה
לאחר יד את החששות הישראליים מעימות אפשרי עם רוסיה בסוריה.

הזדמנות להוריד חומות

כדי לפענח את הצופן הפוליטי של ערפאת היה על ישראל ללמוד את יחסי הגומלין שהתקיימו בינו ובין הקבוצות
הפלסטיניות השונות, וללמוד את המאבקים הבין־דוריים שהתחוללו בחברה הפלסטינית ואת הלחצים שהשפיעו
על דפוסי החשיבה הלאומית, הפוליטית והצבאית של ראש מערכת השלטון הפלסטינית. ייתכן שגישה ישראלית
מכילה ולא מרסקת, המחזקת את שיתוף הפעולה בין שתי ההנהגות הישראלית והפלסטינית ומרסנת את פעילות
הקיצונים בשני הצדדים הייתה יכולה למנוע את הפיחות שחל במעמדו של ערפאת כראש מערכת השלטון
הפלסטינית ובמעמדם של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בעיני בני עמם.

הים התיכון באסטרטגיה הימית הרוסית

בימים הראשונים של יוני 2013 ביקר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במרכז השליטה של הכוחות המזויינים
של רוסיה. תוך כדי ביקור הוא אמר, כי הים התיכון הוא מרחב בעל חשיבות אסטרטגית עבור רוסיה
וחידוש נוכחות הקבע של הצי הרוסי שם אינו צחצוח חרבות, אלא פעילות הקשורה להבטחת הביטחון
הלאומי של המדינה. באותם ימים הודיע הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב ) Valery Gerasimov (, כי השייטת
האופרטיבית הרוסית בים התיכון התחילה למלא את משימותיה

הממד החברתי כגורם מרכזי בסדר העולמי החדש

ב 24- ביוני 2022 החליט בית המשפט העליון של ארצות הברית בפסק הדין JACKSON WOMEN’S
HEALTH ORGANIZATION DOBBS Vs . להפוך את ההחלטה שהתקבלה בשנת 1973 בפסק הדין
Roe v Wade , וקבע כי זכות האישה על גופה אינה מתפרשת מאליה מן החוקה האמריקאית והיא
תוחזר מעתה לשיקול דעתם של מחוקקי המדינות או לקונגרס, כדי לקבוע בעניין זה מסלול שאינו
משמש פרשנות נגזרת מן החוקה.

האם קיימת בישראל אסטרטגיה מוגדרת באירועי קיצון בסביבה הימית

בכנס בנושא ביטחון וסביבה שהתקיים לאחרונה במכון למחקרי ביטחון לאומי ) INSS ( טען הרמטכ"ל לשעבר
גדי אייזנקוט: "לישראל אין אסטרטגיה לאיום של אסון הקשור באקלים". לדבריו, "מבין חמשת האיומים
הקונוונציונליים ואיומים אחרים, ניתן לומר שהאיום היחיד שאינו מקבל מענה אירגוני ואסטרטגיה מוגדרת
הוא האיום לאסון לאומי של סביבה ואקלים"

יחסי ישראל תורכיה – ים של הזדמנויות

שיחת הטלפון של נשיא תורכיה, רג'פ טאייפ ארדואן לעמיתו הישראלי יצחק הרצוג, היא חלק מניסיונות ההתקרבות של
תורכיה למספר מדינות מרכזיות באזור. ככזו היא עוררה עניין רב אך גם שאלות רבות. כזכור, היחסים בין שתי המדינות
החלו להידרדר מאז מבצע "עופרת יצוקה" בסוף 2008 , שכתגובה לו החל ארדואן להשתלח פומבית בישראל. בכנס הפורום
הכלכלי העולמי שנערך בדאבוס בחורף 2009 עזב ארדואן בזעם את הבמה, לאחר שבמהלך מושב שדן בלחימה בעזה הגן
נשיא המדינה דאז שמעון פרס ז"ל על עמדת ישראל. פרס אמר בין היתר לראש הממשלה התורכי, כי ארצו הייתה פועלת
כפי שישראל פעלה ברצועת עזה אם רקטות היו פוגעות באיסטנבול וארדואן הטיח בפרס בעודו נוטש את הפאנל: "אתם
הורגים בני אדם".

המסע של המטאורולוגיה וחיזוי מזג אוויר מאומנות למדע

בשנתיים האחרונות, ובמיוחד לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021 החברה הבדואית בנגב זוכה לסיקור תקשורתי נרחב, אשר לא נראה
כמותו בעבר. סיקור זה נעשה על פי רוב שלא ברצונה של החברה הבדואית, והוא נסב סביב אירועי אלימות, ירי ופריעת חוק. 1 במסגרות אלה מוצגים ה"בדואים" באופן פשטני למדי, כחברה חסרת כל משמעת, כללים וסדר, אשר אקראיות חסרת היגיון מכתיבה את חייה. כמעין תמונת ראי לתיאור זה, ניתן למצוא תיאור פשטני לא פחות גם בפרסומים אקדמיים, בעיקר אלה פרי הזרם האקדמי המכונה "הזרם הביקורתי". 2 שם מוצגים ה"בדואים" כחברה הומוגנית ושלווה, אשר כל שאיפתה היא לחיות בשלווה ובשוויון,
וכי אלמלא התערבה המדינה הציונית וגזלה את קרקעותיה לטובת היהודים, היה מצבם של הבדואים בנגב טוב. לפי גישה זו, מאחר וישראל היא החסם והגורם הבלעדי לבעיות, הרי שעליה להיעתר לדרישת ה"בדואים" ולתת ל"בדואים" לנהל את חייהם כרצונם, בין היתר תוך היעתרות לדרישות הקרקעיות והכלכליות שלהם.

האם בכעס טמונה תקווה

סטירת הלחי שנתן הצעיר הערבי מבית חנינא ליהודי החרדי ברכבת הקלה בירושלים, ושאחריה החל גל של
עימותים אלימים בין יהודים וערבים, מזכירה את סטירת הלחי של השוטרת התוניסאית לרוכל הירקות מוחמד
בועזיזי, שהצית עצמו, והביא לפרוץ "האביב הערבי". ההתקוממויות שבאו בעקבות שתי סטירות הלחי הפומביות,
הן תוצר של כעס ובושה על שנים ארוכות של השפלה, הדרה ושוליות. בחברות שבהן, הכבוד הוא ערך מרכזי,
הסטירה עלולה לגרור תגובות לא רציונליות ואלימות. "העין היא מקום הבושה ]…[ ואנחנו מתביישים כל אימת
שמקשרים אותנו עם מעשים מבישים או עניינים מבישים שלנו עצמנו, של אבותינו, או של אחרים הקשורים עמנו
בקשרים הדוקים ]…[" 1, כתב אריסטו בספרו "הרטוריקה". "הבושה היא הפצצה הגרעינית של הרגשות" 2, טען
הפסיכיאטר הפלסטיני איאד סראג', והכעס הנילווה אליה פועל כמנגנון מתווך בין העולם הרגשי הפנימי ובין העולם
הפוליטי החיצוני. הכעס הוא המחט במצפן, שמצביעה על השלב אליו הגיע הקונפליקט, ומידת אי־שביעות הרצון
ביחסי הגומלין בין השלטון לאזרחים ובין האינדיבידואל לקולקטיב. בכעס גלומה תקווה שיהיה אפשר לתקן את
התנהגות השלטון, אולם כאשר השלטון ממשיך במדיניות מדירה ומשפילה, האזרחים עלולים לאבד את התקווה
ולחפש נקמה.

פרשנות קוראן וחדית' כתעמולה אנטי־סעודית במסגרת מפעלו ההגותי של השיח' כמאל אל־חידרי

במאמר זה יוצג היבט נוסף להתגוששות המתרחשת בשנים האחרונות בין שתי אומות אלה – מתקפת תעמולה מצד השֵיחְ' כַּמַאל אלְ־חַיְדַרִי, איש דת שיעי ממוצא עיראקי הפועל באיראן, אשר משתמש בפרשנות קוראן וחדית' (מסורת המיוחסת לנביא מוחמד) ככלי פוליטי לניגוח בית המלוכה הסעודי, וזאת על מנת לקעקע את הלגיטימציה של משטר זה בקרב העולם הערבי (שאותו הוא מתיימר להוביל לדברי אלְ־חַיְדַרִי). מתקבל הרושם כי אלְ־חַיְדַרִי פועל כסוכן מטעם האיראנים בזירה התקשורתית־אינטלקטואלית במסגרת מדיניותם להפעלת שלוחים (proxies) כדי לממש את שאיפותיהם הגאופוליטיות במזרח־התיכון.

ריאיון עם פריק (אלוף ימי) אחמד ח'אלד מפקד חיל הים המצרי היוצא

"יצא המרצע מן השק" – גאואסטרטגיה וגאופוליטיקה בים סין הדרומי

פתרון טכנולוגי לאגירה, פינוי וייצוא של הקונדנסט המופק משדות הגז הימיים של ישראל

"מים כלכליים" (EEZ) במרחב הים האדום

הרחבת פעילות חברת קצא"א – ולקחי מבצע "שומרי החומות"

שינוי עמדת לבנון במחלוקת על הגבול הימי עם ישראל באוקטובר 2020 – בחינה ביקורתית

מיקום מפעלי חומרים מסוכנים בישראל

2004 מימושה בפועל של תביעת השיבה הפלסטינית

דרום קווקז 2005

המחיר המרחבי של הביטחון – שימושי הקרקע הביטחוניים בישראל צרכים והשלכות

המחיר המרחבי של הביטחון – שימושי הקרקע הביטחוניים בישראל צרכים והשלכות

מרחב התפר בין שרון לשומרון

מדינת תל אביב – איום על ישראל

עתיד בקעת הירדן – השארתה בריבונות ישראלית – השיקולים בעד ונגד

הגאואסטרטגיה במאה ה-21 – היווצרותה של פרדיגמה חדשה

הצי הסיני מגמות ותמורות

התפתחות התעופה האזרחית

החקלאות אבן יסוד בביטחונה של ישראל 2010

כיצד מתמודדת תעשיית הספנות עם שינויי האקלים?

האם סין תפלוש לטייוואן על מנת להתאחד?

בכלים העשויים מבד ועץ אל מול פלדה ותותחים: יחידות הקיאקים במלחמת העולם השנייה

12 פרויקטים לקליטת 12 הסטילים

המרכז הוקם בשנת 2016 על מנת לפתח ידע בין־תחומי בתחום מדיניות ואסטרטגיה ימית, במובן הרחב של המושג, בדגש על ישראל וסביבתה הימית: מזרח הים התיכון והים האדום. הוא
עוסק במחקר בחמשת תחומי הליבה הבאים:1 ביטחון אזורי ומדיניות חוץ, 2 תנועת סחורות, אנשים ורעיונות, 3 משפט, 4 אנרגייה 5 וסביבה. המרכז חותר להיות המרכז המוביל בישראל
בתחומים אלו ולהרים תרומה משמעותית לשיח האסטרטגי הימי הבין־לאומי.

האם בכעס טמונה תקווה – רונית מרזן

סטירת הלחי שנתן הצעיר הערבי מבית חנינא ליהודי החרדי ברכבת הקלה בירושלים, ושאחריה החל גל של
עימותים אלימים בין יהודים וערבים, מזכירה את סטירת הלחי של השוטרת התוניסאית לרוכל הירקות מוחמד
בועזיזי, שהצית עצמו, והביא לפרוץ "האביב הערבי". ההתקוממויות שבאו בעקבות שתי סטירות הלחי הפומביות,
הן תוצר של כעס ובושה על שנים ארוכות של השפלה, הדרה ושוליות. בחברות שבהן, הכבוד הוא ערך מרכזי,
הסטירה עלולה לגרור תגובות לא רציונליות ואלימות.

דילוג לתוכן